keesbons.reismee.nl

Kennismaking met Taiwan

Op 19 Juli bezocht ik Taiwan. Aanleiding was een vergadering van de International Advisory Board van het Disaster Prevention & Water Environment Research center in HsinChu City. Dit is de stad waar ook Acer computers vandaan komen, een plek met veel knappe koppen dus. Dit center wil zich verder ontwikkelen en ik mag namens Deltares meedenken. Ook tekenden we een samenwerkingsovereenkomst voor meer gezamenlijk onderzoek.
Nederland is een bakermat voor waterkennis omdat we er zoveel problemen hebben. Wat dat betreft is Taiwan ook een plek waar veel kennis (nodig) is. Er komen jaarlijks Typhoons langs die zorgen voor enorme regenval met overstromingen en aardverschuivingen als gevolg. Geen wonder dus dat ze daar veel over weten.
Naast veel vergaderen en brainstormen over de verdere onderzoeksaanpak kregen we ook iets van het land te zien en werd er dagelijks heerlijk gegeten. Laat dat maar aan de Taiwanezen over ! In wegrestaurants werd het ene na de andere bijzondere gerecht op een draaischijf gepresenteerd. Het meeste indruk maakten toch de rivieren die de dramatische afvoeren tijdens typhoons moeten afvoeren. Het was deze dagen aardig weer, dus kon je juist zien hoe groot het contrast is tussen de kleine afvoer nu en de kracht van het water tijdens overstromingen. Enorme rotsblokken liggen in brede stromen waar het natuurgeweld vanaf straalt. Ik ben wel een beetje trots dat ze ons flood early warning systeem gebruiken . Hier komt het echt tot zijn recht.
Onderweg zagen we ook vele tempels, sommige gloed nieuw en sommige meer dan 300 jaar oud. Het werd mij niet helemaal duidelijk welke tempel nou precies tot welke Boeddhistische of Taoistische stroming behoorde, maar het was wel duidelijk dat de tempels een rol vervulden in het dagelijks leven van mensen. In bijna alle tempels werd fanatiek om geluk of voorspoed gebeden en je kon op vele manieren voor geld je gebeden/wensen een plekje geven in de tempel: tegels aan de muur, wensen in een miniatuur Boeddha, belletjes, kaartjes, wierook, een soort namaak papiergeld dat verbrand moet worden. De tempels leken er goede zaken mee te doen. Net als bij ons werden er ook muntjes in een vijver gegooid. Onder druk van een van onze begeleiders moest ik dat ook doen. Ik heb haar maar veel geluk toegewenst, maar nu ik dit met jullie deel vrees ik dat de wens niet geldig is.....

Liane

Fijn een nieuw bereicht van je te lezen. Van de week gezellig met een bakje koffie en zelf gebakken koekje (witte basterdsuiker voorraad moet worden verlaagd) bijgeklets met Marion in de achtertuin. Het ga u goed ! Jammer dat we jou lichamelijk weekje thuis niet hebben kunnen aanschouwen vanaf het meest sociale controle punt !

Liane

Nieuwe episode in jullie leven !